Αρχική > «Πόθεν και πότε οι Έλληνες;» > Το πρόβλημα της προέλευσης του ελληνικού πολιτισμού και ο ρόλος της Λευκάδας (βίντεο διάλεξης)

Το πρόβλημα της προέλευσης του ελληνικού πολιτισμού και ο ρόλος της Λευκάδας (βίντεο διάλεξης)

Tο Σάββατο 3 Οκτωβρίου 2015 πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα συνεδρίων του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Λευκάδος διάλεξη του γράφοντος με θέμα: «Το πρόβλημα της προέλευσης του ελληνικού πολιτισμού και ο ρόλος της Λευκάδας». Από την θέση αυτή θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τον Δήμο Λευκάδος και το Πνευματικό του Κέντρο για την τιμητική πρόσκληση να παρουσιάσω μέσω της διάλεξης αυτής το βιβλίο μου «Πόθεν και πότε οι Έλληνες;» στο κοινό της Λευκάδας. Η εκδήλωση υπήρξε μια εξαιρετική αφορμή συνάντησης με πολλούς Λευκαδίους, φίλους, γνωστούς, αλλά και αγνώστους, οι οποίοι από την πρώτη στιγμή της έκδοσης του βιβλίου, το αγκάλιασαν και το υποστήριξαν με ιδιαίτερα ενεργό, έως και συγκινητικό τρόπο. Θα ήθελα να τους ευχαριστήσω όλους θερμά τόσο για την υποστήριξη του εκδοτικού αυτού εγχειρήματος όσο και για την αθρόα παρουσία τους στην εκδήλωση.

Σκοπός της διάλεξης ήταν να παρουσιαστούν για πρώτη φορά στο κοινό της Λευκάδας οι πτυχές εκείνες του βιβλίου που αφορούν την προϊστορία του νησιού και ειδικότερα την σχέση του με το πρόβλημα της ομηρικής Ιθάκης. Πρόκειται για μια πρόταση αναθεώρησης της παλαιάς θεωρίας του Wilhelm Dörpfeld για την Λευκάδα ως την ομηρική Ιθάκη και επανασύνδεσης των ευρημάτων στο Στενό του Νυδρίου με το ομηρικό ζήτημα, όπως αυτή προκύπτει μέσα από το ευρύτερο πλαίσιο της έρευνας του βιβλίου. Θα μπορούσε, φυσικά, να υποστηριχθεί ότι η συγκεκριμένη άποψη δεν προέρχεται μόνο από εκεί. Το γεγονός πως ο γράφων έλκει κατά το ήμισυ την καταγωγή του από την Λευκάδα δεν είναι κάτι που πρέπει ή μπορεί να αποσιωπηθεί σε σχέση με τα ανωτέρω. Δεν θα ήταν, μάλιστα, περίεργο κάποιος που δεν έχει διαβάσει προσεκτικά τα σχετικά σημεία του βιβλίου να μην τους αποδώσει ιδιαίτερη αξία, αντιμετωπίζοντάς τα όπως θα αντιμετώπιζε ίσως τις αντίστοιχες, περί ομηρικής Ιθάκης απόψεις ενός Κεφαλλονίτη για την Κεφαλλονιά ή ενός Ιθακησίου για την σύγχρονη Ιθάκη. Πράγματι, επαφίεται στην κρίση του κάθε αναγνώστη να αποφανθεί για το τι ρόλο παίζει σε μια τέτοια περίπτωση η καταγωγική σχέση: αποτελεί την βαθύτερη αιτία για την θετική αντιμετώπιση μιας θεωρίας, η οποία εστιάζει στον τόπο καταγωγής, ή προσέφερε κάποτε απλώς το πλαίσιο για την αρχική γνωριμία και εξοικείωση με την εν λόγω θεωρία; Και φυσικά, η απόφανση αυτή ενέχει πάντα και αυτοαναφορικά στοιχεία, αφού η ερμηνεία -αν όχι και η επιλογή- των εκάστοτε δεδομένων (εδώ του δεδομένου της καταγωγικής σχέσης) γίνεται πάντα μέσα από τις υποκειμενικές μας οπτικές, τάσεις και διαθέσεις.

Μέσω της ομιλίας έγινε προσπάθεια να καταδειχθεί το γιατί η θεωρία που κάποτε διατύπωσε ένας άνθρωπος χωρίς καταγωγική σχέση με την Λευκάδα, ο Wilhelm Dörpfeld, σχετίζεται ίσως με την προοπτική ότι το πρόβλημα της ομηρικής Ιθάκης δεν είναι πλέον μόνο πρόβλημα εντοπισμού στον χώρο, αλλά και στον χρόνο. Ακολουθεί το βίντεο της εκδήλωσης, όπως το ετοίμασε για το ενημερωτικό site της Λευκάδας My Lefkada ο διαχειριστής του Νίκος Καββαδάς. Τον ευχαριστώ θερμά τόσο για το εξαιρετικό βίντεο όσο και για την ίδια την βιντεοσκόπηση της εκδήλωσης.

  1. Νοεμβρίου 22, 2015 στο 09:23

    i love lefkada

  2. Αλάστωρ
    Νοεμβρίου 30, 2015 στο 08:46

    Εξαιρετική και πολύ κατατοπιστική ομιλία κε Γιαννόπουλε. Είστε πολύ καλός ομιλητής.

    • Νοεμβρίου 30, 2015 στο 10:41

      Σας ευχαριστώ θερμά🙂

  3. Δεκεμβρίου 20, 2015 στο 13:53

    Αγαπητέ κύριε Γιαννόπουλε
    Δυστυχώς δεν μπόρεσα να παρακολουθήσω την παρουσίασή σας και βέβαια το ηχητικό ντοκουμέντο δεν είναι το ίδιο. Εντούτοις, βλέποντας και την βιβλιοκριτική του κ. Μαραβέλια και κάποιες σκόρπιες αναφορές στην ομιλία σας θεώρησα ότι προσπαθείτε να σπάσετε τα μέχρι σήμερα αποδεκτά χρονικά όρια ή δεσμά που έχουν αυθαιρέτως τεθεί. Αν όντως έχετε ανοικτό πνεύμα και δεν έχω κάνει λάθος τότε είμαι εδώ για να σας τα προσφέρω, όσον αφορά τουλάχιστον τους ομηρικούς χρόνους. Είναι τα αποτελέσματα μιας επίπονης προσωπικής έρευνας με εντυπωσιακά αποτελέσματα και πραγματικά στοιχεία που όμως είναι εκτός της αποδεκτής σήμερα χρονολόγησης.
    Το δεύτερο πρόβλημα που σας κάνει να αγνοείτε την εργασία μου είναι ο ελιτισμός της επαγγελματικής σας τάξης που απαξιεί χωρίς να ακούσει κάθε έναν που δεν έχει τα τυπικά επιστημονικά-καθηγητικά προσόντα.
    Αν λοιπόν μπορείτε να ξεπεράσετε αυτές τις προκαταλήψεις σας υπόσχομαι να σας αποκαλύψω έναν διαφορετικό κόσμο. Μέχρι τότε σας εύχομαι καλή συνέχεια στην προσπάθειά σας.

    • Δεκεμβρίου 20, 2015 στο 20:15

      Αγαπητέ κ. Ποσταντσίδη, δεν ξέρω αν έχετε διαβάσει το βιβλίο μου, μία πτυχή του οποίου είναι και το θέμα της διάλεξης που παρουσιάζεται στην παρούσα ανάρτηση. Μία άλλη πτυχή του ίδιου βιβλίου είναι και η πραγμάτευση της σχέσης ανάμεσα σε επίσημη επιστήμη και μη. Στο πλαίσιο αυτό, ναι μεν ασκείται κριτική εκ μέρους μου σε συγκεκριμένα κακώς κείμενα που ενίοτε εμφανίζονται εκτός της επίσημης επιστήμης, τονίζεται, όμως, και το γεγονός ότι η έννοια της σοβαρής και υπεύθυνης έρευνας δεν ταυτίζεται αποκλειστικά και μόνον με την επαγγελματική επιστημονική έρευνα. Εκτός αυτού, το σχόλιό σας έγινε επί μίας ανάρτησης, στην οποία παρατίθεται βίντεο διάλεξης που έγινε μπροστά σε κοινό όχι ειδικών, αλλά ενδιαφερομένων αναγνωστών και γενικά πολιτών προερχόμενων από το ευρύτερο κοινό.

      Κατά συνέπεια, δεν αντιλαμβάνομαι από πού προκύπτουν τα σχόλια περί ελιτισμού, προκαταλήψεων και απαξίωσης εκ μέρους (και) εμού όσων δεν είναι επαγγελματίες ερευνητές. Αντιθέτως, η σπουδή σας να εκφράσετε τις ανωτέρω αποφάνσεις χωρίς να με γνωρίζετε προσωπικά και χωρίς να έχετε διαβάσει το βιβλίο μου ή να γνωρίζετε γενικά το έργο μου, ενέχει έντονη αυτοαναφορικότητα. Με άλλα λόγια, προδίδει την εκ μέρους σας προκατάληψη εναντίον όλων όσων έχουν την ιδιότητα του προερχόμενου μέσα από το πανεπιστημιακό σύστημα ερευνητή. Αν λοιπόν μπορέσετε να ξεπεράσετε την προκατάληψη αυτή, θεωρώ ότι θα δημιουργηθούν προϋποθέσεις να προσεγγίσετε πιο εποικοδομητικά τον κόσμο της επίσημης έρευνας και να γνωστοποιήσετε σε αυτόν και την δική σας δουλειά.

  4. Δεκεμβρίου 21, 2015 στο 17:31

    Λαμπρή εισαγωγή σε ένα σπουδαίο βιβλίο!
    βιβλίο σταθμό, που, ακόμη και εάν διαφωνεί εν μέρει κανείς, θα πρέπει οπωσδήποτε να το μελετήσει ξανά και ξανά, αν σκοπεύει να μιλήσει για συναφή θέματα.
    Θερμά συγχαρητήρια!
    Βαγγέλης Δ. Πανταζής
    δρ. Αρχαίας Ιστορίας

    • Δεκεμβρίου 22, 2015 στο 11:32

      Ευχαριστώ θερμά! Η μεγαλύτερη αναγνώριση για ένα έργο είναι πάντα το να γίνει μέρος της σχετικής συζήτησης, ιδίως μεταξύ των ανθρώπων που μοιράζονται τους ίδιους προβληματισμούς και τις ίδιες (ερευνητικές και μη) αγωνίες!

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: